Στα άρθρα 51 και 52 του υπό διαβούλευση Σχέδιο Νόμου του υπουργείου Παιδείας, με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις», για πρώτη φορά στην ιστορία της εκπαίδευσης τίθενται τα δεκαεπτά (17) έτη ως ανώτατο όριο ηλικίας για την εγγραφή μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. Διαφωνούμε με τα άρθρα  51 και 52  επειδή:

  • Απαγορεύεται σε μαθητή ο οποίος έχασε για οποιοδήποτε λόγο ένα έτος στη μαθητική του ζωή να φοιτήσει σε Δημόσιο σχολείο της επιλογής του!!! Αμφιβάλλουμαι αν έχει υπάρξει πιο αντιδημοκρατική διάταξη σε ευνομούμενο κράτος.
  • Καταργείται η δυνατότητα των αποφοίτων Γενικών Λυκείων που δεν συνεχίζουν σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, να εγγράφονται στη Β΄ τάξη των ΕΠΑ.Λ., για την απόκτηση πτυχίου ειδικότητας ή και να ξαναδοκιμάσουν τις δυνάμεις τους για  τη συνέχιση σπουδών μετά την αποφοίτησή τους από τα ΕΠΑ.Λ. σε ΑΕΙ ή να συνεχίσουν στα τμήματα μαθητείας των ΕΠΑ.Λ
  • Αμέτρητοι απόφοιτοι Επαγγελματικών Λυκείων επανεγγράφονται ώστε  να αποκτήσουν 2η ειδικότητα στον ίδιο τομέα (εγγραφόμενοι στη Γ΄ τάξη) ή σε άλλο τομέα (εγγραφόμενοι στη Β΄ τάξη), κάτι  που τους εξυπηρετεί αφάνταστα στην επαγγελματική τους ζωή.
  • Οι μαθητές που πλήττονται από το ηλικιακό όριο τι επιλογές έχουν; Τα λίγα Εσπερινά ΕΠΑ.Λ. ανά την Ελλάδα, τα οποία πιθανώς απέχουν αρκετές ώρες από την κατοικία τους. Τα περισσότερα είναι ήδη σε πολύ μεγάλη πληρότητα και αρκετά από αυτά δεν διαθέτουν όλες τις ειδικότητες.  Επιπλέον, ο 17χρονος μαθητής του νυχτερινού ΕΠΑΛ, θα πρέπει να εργάζεται και να βρίσκει τρόπο να επιστρέφει στο σπίτι με συγκοινωνία γύρω στα μεσάνυχτα! Για αυτή την προοπτική πληρώνουν τους φόρους τους οι κηδεμόνες του?
  • Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, υπάρχουν 11 νομοί και 22 νησιά τα οποία διαθέτουν ημερήσιο ΕΠΑΛ, όχι όμως και εσπερινό. Προφανώς οι κάτοικοι αυτών των περιοχών, γεννηθήκαμε με διαφορετικά κριτήρια από την υπολοιπη χώρα!
  • Είναι τουλάχιστον άστοχο το επιχείρημα στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου, ότι αυτό γίνεται «για να μειωθεί η ενδοσχολική βία μεταξύ των διαφορετικών ηλικιών». Αντίθετα, η εμπειρία από την βιωματική μας σχέση μαρτυράει ότι όπου φοιτούν ενήλικοι μαθητές, το σχολικό περιβάλλον και  η φυσική τάξη αναβαθμίζονται, καθώς συμβάλλουν με την ωριμότητά τους, πιο θετικά στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι μαθητές αυτοί είναι οι πιο επιμελείς και έχουν καλύτερες επιδόσεις, που αναβαθμίζουν και το επίπεδο της γενικότερης μαθησιακής διαδικασίας στα ΕΠΑΛ. Όχι μόνο δεν αποτελούν αιτία ενδοσχολικής βίας, αλλά επιπλέον αποτελούν τον «πυροσβεστήρα» σε όποιο κρούσμα εκφοβισμού προκύψει στο σχολείο.
  • Τέλος, η απαράδεκτη αναφορά στην «αποσυμφόρηση» των ΕΠΑΛ, αποτελεί ντροπή για οποιοδήποτε επίσημο έγγραφο του Κράτους. Τι πιο υγιές από την ελεύθερη επιλογή σε είδος, τομέα και ειδικότητα κάποιου σχολείου από τους νέους της πατρίδας μας? Μήπως είναι «στραβοί» οι ιθύνοντες των αναπτυγμένων χωρών, οι οποίοι ισομοιράζουν το μαθητικό δυναμικό σε Γενική και Επαγγελματική εκπαίδευση?

Για να σχολιάσετε τα επίμαχα άρθρα μεταφερθείτε στη  διεύθυνση http://www.opengov.gr/ypepth/?p=5082  που αποτελεί το διαδικτυακό τόπο διαβούλευσης  του Σχεδίου Νόμου  «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις».