Είναι ένα εργαστήριο που έχει να κάνει µε τα ονόµατά µας και τις ιστορίες που ενδεχοµένως κρύβονται πίσω απ αυτά. Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να ενθαρρυνθεί και να ενδυναµωθεί η ταυτότητα της κάθε µαθήτριας και του κάθε µαθητή καθώς όσο περισσότερο αποδεκτή/ος νιώθει ως προς την πολιτισµική αλλά και την ατοµική του ταυτότητα τόσο περισσότερο δραστηριοποιείται και µπορεί να εκφράσει τα ταλέντα του και τις ικανότητές του, όπως αναφέρεται και στις βασικές αρχές διδασκαλίας στην πολύγλωσση τάξη ( Χατζηδάκη, 2019) .
H εφαρµογή της τεχνικής µε τα κείµενα ταυτότητας είναι ενδεχοµένως ο καταλληλότερος τρόπος να προσεγγίσουµε και να γνωρίσουµε αρχικά εµείς οι ίδιοι και οι ίδιες τις πολλαπλές µας ταυτότητες και εν συνεχεία να γνωριστούµε µεταξύ µας, να αλληλεπιδράσουµε, να βρούµε κοινά σηµεία, σηµεία που διαφέρουν κι όµως παρόλα αυτά µας ενώνουν αφού γίνονται η αφορµή να ανακαλύψουµε ανεξερεύνητα πεδία και να γίνουν κίνητρο και αφορµή για µοίρασµα, νέες περιπέτειες, ακροάσεις και αφηγήσεις. Βασική προϋπόθεση είναι να είµαστε ανοιχτοί και ανοιχτές ως προς το νέο και διαφορετικό που άνα πάσα στιγµή µπορεί να βρει τον χώρο και τον χρόνο να ειπωθεί αρκεί να έχουµε την ετοιµότητα και την πίστη να προσφέρουµε αυτό τον χώρο και τον χρόνο µας απλόχερα χωρίς βιασύνη, φόβο και προκατάληψη. Έτσι ερχόµαστε πραγµατικά κοντά και µέσα σ’ ένα τέτοιο κλίµα εµπιστοσύνης ακόµα και τα αντιφατικά στοιχεία της ίδιας µας προσωπικότητας µπορούν να εκφραστούν και οι τυχόν συγκρούσεις να αντιµετωπιστούν όχι µε φόβο, αλλά ως δοµικό στοιχείο της σχέσης που χτίζουµε µέσα στην τάξη και έξω από αυτή. Αφορµή και έµπνευση για αυτή τη δραστηριότητα που πραγµατοποιήσαµε µε το Α1, αποτέλεσε ένα πρόγραµµα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώµατα µε τίτλο «Κι αν ήσουν εσύ?» που υλοποίησε το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
▚
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
Διαβάσαµε το ποίηµα «Jidariya» του παλαιστίνιου ποιητή Μαχµούντ Νταροουίς ο οποίος ξεκινά το ποίηµα µε τους στίχους «Τ’ όνοµά µου µε τα πέντε οριζόντια γράµµατα και λάθος ειπωµένο το όνοµά µου… είναι δικό µου» και στη συνέχεια τοποθετώντας το όνοµά του σε ακροστιχίδα γράφει έναν στίχο για το κάθε γράµµα. Το ποίηµα βρίσκεται στο βιβλίο του Μαχµούντ Νταρουίς «Να σκέφτεσαι τους άλλους». 12 ποιήµατα του παλαιστίνιου ποιητή, απόδοση στα ελληνικά Τζένη Καραβίτου, Νήσος και Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, 2009. Στη συνέχεια σε Α4 γράψαµε κ εµείς το όνοµα µας κάθετα και δίπλα από κάθε γράµµα µια λέξη που µας έρχεται στο µυαλό και είναι κάτι δικό µας, συνδέεται µε οποιοδήποτε τρόπο µε µας, µε την προσωπικότητά µας, µε την ταυτότητα µας, που όπως αναφέραµε παραπάνω, δεν είναι µία και δηµιουργήσαµε τα δικά µας ποιήµατα. Μέσα από τα κείµενα ταυτότητας, όπως αναφέρουν Norton κ de Costa (2018), µπορούν να αποκαλυφθούν κάποιες σηµαντικές πληροφορίες για τον εσωτερικό κόσµο, που δύσκολα θα µπορούσαν να βγουν στην επιφάνεια µε άλλο τρόπο.
Δήμητρα Ψύλλου, Εκπαιδευτικός ΠΕ02